Kokeellisten taiteiden nomadisen akatemian MAHDOTTOMAN PÄIVÄT Harakassa 22-26.5.2024
NÄYTTELY 22.5–26.5.
Lennätin- ja Kasematti IV-galleriat, auki ke-su 13–17
LENNÄTIN
KASTEHELMI KORPIJAAKKO tutkii teoksissaan ihmisen omistajuuden ja rajojen asettamisen mahdottomuutta. Teokset ovat esillä Lennättimen edellisen näyttelyn jälkielämänä.
ALESSANDRA SVATEK
Ei varmaa, jos kokemus
Svatek tekee todellisuuden havainnointia ja ymmärtämistä tutkivia objekteja sekä toimii taiteen ja arjen rajoja liuottavien sosiaalisten projektien katalysaattorina. Veistoksissaan hän käyttää arkisesta käytöstään irrotettuja läpinäkyviä, läpikuultavia tai heijastavia materiaaleja, jotka luovat sekä kutsuvia että keskittymistä häiritseviä kerroksia.
MAH DOTTO MATTO
Elokuolo
Leijonahaikone
SARA KOVAMÄKI
Muodostelma mahdottomasta: Sulavien sanojen ja jään kakofoniaa, kaakatusta ja hiljaisuutta kielellä ja mielessä.
”Työskentelyni tapahtuu paikka- ja tilannesidonnaisesti olemassa olevien asioiden ja hetkessä syntyvien ajatusten kautta. Tajunnanvirta ja eri tekniikat yhdistyvät performatiivisessa työskentelyssäni. Harakassa huomaan paljon peilaavani lintuja ja vapauden teemaa, ihmisen suhdetta eläimiin ja siten itseensä” (S.K.).
KASEMATTI IV
LIN WANQIAN
Feng Shui
Taiteellinen tulkinta muinaisesta kiinalaisesta mystisestä energiatutkimuksesta. Lin käyttää Yinin ja Yangin sekä Viiden elementin periaatteita tilojen energioiden ja ilmapiirien tulkitsemiseen. Hän erittelee ”tuulen” ja ”veden” merkit ja keskittää teoksen niiden ympärille. Putket ovat tämän teoksen pääasialliset visuaaliset ja rakenteelliset materiaalit. Kiinassa sana putki (管) tarkoittaa myös hallintaa tai kontrollointia. Lin leikkii tällä homofonialla luoden järjestelmän, jossa ilma hallitsee putkia ja putket hallitsevat vettä, muodostaen kiertojärjestelmän. Tämä vastaa Feng Shuin olemusta ja leikkii kiinan kielen äänteillä ja merkityksillä. Tuuli ja vesi muuttuvat itsenäisiksi elementeiksi, jotka kulkevat näyttelytilan halki. Ääni toimii näitä elementtejä yhdistävänä välineenä, luoden energian ilmiön, joka palauttaa Feng Shuin alkuperäisen merkityksen.
Kiitokset:
– Zhang Ruo: muotoiluehdotukset
– Sara Kovamäki: improvisaatioesitys
DENIZ ÖNLÜ
Jossain muualla, joku muu
Videoinstallaatiossa ulkotilaa lähestytään turvallisen paikan, oletetun kodin, ikkunasta, epäilyksien herätessä ympäristön pysyvyydestä ja luotettavuudesta. Installaatiossa ”yksityinen tila” luodaan käyttämällä käytävätilaa, yksittäistä kalustetta ja kiviseinien omaleimaista materiaalisuutta.
***
Yhteysvene lähtee Kaivopuiston laiturista, Café Ursulan vierestä tasalta ja puolelta (klo 14.30 ei vuoroa).
Aikuisen meno-paluu 6,5 €. Lapset ja eläkeläiset 4,5 €.
Veneessä käy vain korttimaksu tai mobilepay.
Nosta laiturin valkoinen viitta ylös, jotta vene tietää tulla hakemaan.
Nomadic Academy of experimental arts’ DAYS OF IMPOSSIBLE in Harakka island 22–26.5.2024
EXHIBITION 22.5.–26.5.
Lennätin- ja Kasematti IV-galleries, open wed-sun 13–17
LENNÄTIN
KASTEHELMI KORPIJAAKKO explores the impossibility of human ownership, borders and boundaries. The works are on display as the afterlife of Lennätin gallery’s previous exhibition.
ALESSANDRA SVATEK
Not sure if experience
Svatek makes objects that explore the perception and understanding of reality and acts as a catalyst for social projects that dissolve the boundaries of art and everyday life. In her sculptures, she uses transparent, translucent or reflective materials removed from his everyday use, which create both inviting and distracting layers.
MAH DOTTO MATTO
Lifedeath
Lionsharkmachine
SARA KOVAMÄKI
Formation of the impossible: Cacophony of melting words and ice, cackling and silence in language and mind
”My work takes place in a place- and situation-related way through existing things and thoughts that arise in the moment. Stream of consciousness and different techniques combine in my performative work. In the magpie, I find myself reflecting a lot on birds and the theme of freedom, man’s relationship with animals and thus with himself” (S.K.).
KASEMATTI IV
LIN WANQIAN
Feng Shui
An artistic exploration of the ancient Chinese mystical study of energy phenomena. Lin uses the principles of Yin and Yang and the Five Elements to interpret the energies and atmospheres of spaces. She dissects the characters for ”wind” and ”water,” making them the focal points of the work. Pipes become the primary visual and structural materials in this piece. In Chinese, the word for pipe (管) also means to manage or control. Lin plays on this homophone, creating a system where the wind manages the pipes, and the pipes manage the water, forming a cyclical system. This not only responds to the essence of Feng Shui but also engages in a playful exploration of Chinese wordplay and meanings. Wind and water become independent elements, traversing the exhibition space. Sound serves as the medium that integrates these elements, creating a phenomenon of energy that restores the original meaning of Feng Shui.
Acknowledgements:
– Zhang Ruo: Design suggestions
– Sara Kovamäki: Improvisational performance
DENIZ ÖNLÜ
Somewhere else, someone else
The outdoor environment is reached out through the window of the safe place, considered as home, raising doubts of the permanence and reliability of the environment. In the installation a “private space” is created using the corridor space, a single piece of furniture and the distinctive material texture of the stone walls.
***
The connecting boat departs from the Kaivopuisto pier, next to Café Ursula at even hours and at half (no service at 14.30).
Adult return fare 6,5 €. Children and pensioners 4,5 €.
Only card payment or mobilepay is accepted on the boat.
Lift up the white cape on the pier so that the boat knows to come and pick you up.